För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.
Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.
Här hittar du e-tjänster och blanketter för brandfarlig vara.
Grundprincipen för tillståndsavgiften är att handläggningen ska ske till självkostnadspris.
För att du ska kunna veta ungefär vad ett tillstånd kommer att kosta har olika typer av tillstånd kategoriserats.
Avgiften som redovisas nedan motsvarar normal handläggning och innefattar diarieföring, inläsning i ärendet, kontroll av tekniska villkor, kvalitetsgranskning av tekniska villkor, ev. underhandskontakt, platsbesök, beslut, avsyning, avsyningsprotokoll, kvalitetsgranskning av avsyningsprotokoll och arkivering.
Om tillståndshanteringen avviker i väsentlig grad från normal handläggningstid kan avgiften förändras.
I samband med prövningen av en tillståndsansökan kommer vi att ta ställning till om de som ska vara föreståndare för hanteringen har tillräcklig kunskap.
För hantering i mindre omfattning, exempelvis skolor, restauranger, försäljningsställen och mindre industrier, vill vi se ett intyg från någon form av relevant utbildning eller att de som ska vara föreståndare genomför ett särskilt kunskapsprov. Kunskapsprovet har tagits fram av Räddningstjänsten Karlstadsregionen i syfte att säkerställa en viss grundläggande kunskapsnivå inom området brandfarlig vara. Innan provet genomförs tillhandahåller vi ett instuderingsmaterial som även får tas med under provtillfället.
För mer komplex eller omfattande hantering, exempelvis bensinstationer eller större industrier, vill vi alltid se någon form av intyg som styrker att de tilltänkta föreståndarna har genomgått någon form av relevant utbildning.